Digital annonsering

Digital annonsering används för att nå ut till fler på nätet. Det finns flera olika typer av digitala annoseringar:

Syns bättre och tydligare med annonser – Hitta större målgrupp

Med hjälp av sökordsannonser, produktannonser, bannerannonser, remarketing-annonser, videoannonser och sociala medier-annonser kan du som företag nå ut till er specifika målgrupp. Har du själv erfarenhet av Google Ads och att just skapa dina digitala annonser? En rekommendation är att ta hjälp av en byrå som exempelvis, Noor Digital , eller Google själva.

1

Sökordsannonser

Med hjälp av Google Ads-sök och Microsoft Advertising (Bing Ads-sök) kan en textannons komma längst upp i sökresultatet på de mest populära sökmotorerna. Vill du läsa mer om sökordsannonsering kan du trycka här.

2

Produktannonser

En produktannons innebär att man kan betala för att en viss produkt ska synas I Google Shopping- och Bing Shopping-fältet.

3

Bannersannonser

En bannerannons används oftast i samband med sökmotormarknadsföring och är dessutom en effektiv metod för att bygga ett varumärke och generera trafik till webbplatsen. Den här typen av annons syns oftast för de som surfar på nyhetstidningar.

4

Remarketing-annonser

Den här typen av annons förekommer om personer besöker en webbsida utan att handla. Med Remarketing kan man annonsera på andra hemsidor för en målgrupp som tidigare besökt er hemsida.

5

Videoannonser

Videoannonser blir allt vanligare på exempelvis Youtube. Här väljer man själv vilka användare annonserna ska visas för. Betalningen för annonsen sker först när någon tittar på videoklippet i mer än 30 sekunder.

6

Sociala medier-annonser

Annonsering via sociala medier är varumärkesbyggande för att företagets logga och namn syns i flödet. Denna typen av annons kan användas på Facebook, Linkedin, Instagram och Snapchat. För att läsa på mer om sociala medier-annonserings effektivitet kan du trycka här!

Varför digitala annonser?

Det kan finnas flera anledningar till att vilja synas högt uppe i sökresultaten på exempelvis Google. Några av anledningarna är att man som företag är i behov av att öka antalet besökare till sin webbplats eller att man vill öka sin försäljning. Med hjälp av verktyg som Google Ads kan man specificera den målgruppen som är intresserad av en viss produkt.